Sover du mer enn du bør? 6 tegn du bør vite om

Du har kanskje hørt at for mye søvn ikke er bra for deg. Selv om du ønsker å sove lenge i helgene eller kan det hende at du sover mer enn du bør. For mye søvn kan være minst like skadelig som for lite søvn. I dette innlegget vil vi snakke om konsekvensene av for mye søvn.

I henhold til forskning er den generelle anbefalingen at voksne bør sove 7-9 timer hver natt. Kroppen og hjernen trenger nok søvn for å fungere optimalt, og for at du skal kunne nyte alle de gode fordelene og prosessene som finner sted under søvnen, bør du derfor følge den generelle anbefalingen. Kanskje du føler at søvnbehovet ditt er annerledes – og det er selvsagt være individuelle faktorer som alder, aktivitetsnivå, generelle helseforhold og andre livsstilsfaktorer som påvirker ditt søvnbehov, men du bør likevel forsøke å følge den generelle anbefalingen.

Når man hører ordet søvnproblem er det normalt at mange tenker på en person som får for lite søvn. Men faktum er at i likhet med at for lite søvn kan betraktes som et søvnproblem, kan også for mye søvn gjøre det. Flere studier viser til at både for lite og for mye søvn er forbundet med en mengde helseproblemer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og forkortet levetid. Men det finnes også andre tegn på og konsekvenser av for mye søvn som man bør kjenne til.

1. Ryggsmerter Om du sover for mye er det normalt at man opplever ryggproblemer. Å ligge lenge forårsaker muskelstivhet, og om man er plaget med smerter blir også disse verre. Dette vil selvsagt også påvirkes av hvorvidt sovestillingen din er optimal. Les gjerne mer om viktigheten av sovestillingen din her. Om du lider av ryggsmerter er det også viktig å holde deg aktiv i hverdagen.

2. Hodepine Om du sover for mye kan det utløse problemer som hodepine og migrene. Eksperter mener at for mye søvn roter det til for hjernens neurotransmittere og minsker nivåene av serotonin. Serotonin er en signalsubstans i hjernen som bidrar til å regulere en rekke funksjoner i kroppen, og sammen med melatonin er serotonin spesielt involvert i vår søvnsyklus. Melatonin hjelper deg nemlig med å føle deg trøtt og sovne, mens serotonin passer på at du våkner og føler deg uthvilt. Om denne prosessen tukles med kan du få søvnproblemer. Dessuten vil det å sove for mye på dagtid gjøre det vanskeligere å sove om natten, og dette er relatert til hodeverk på morgenen.

3. Følelse av trøtthet på dagtid Man skulle tro at litt ekstra søvn fra tid til annen er bra, men faktum er at det kan rote det til for deg og søvnsyklusen din. Om du sover for mye føler du deg ikke bare trøtt når du våkner om morgenen, men du vil føle deg trøtt og sliten hele dagen. Hvorfor? Alt har å gjøre med døgnrytmen. Det er en indre, biologisk, 24-timers klokke som hele tiden tikker i bakgrunnen i hjernen din, og som pendler mellom trøtthet og våkenhet i bestemte intervaller. Kroppen din er innstilt på visse klokkeslett for når du skal være våken og når du skal sove. Den har sitt helt eget søvnskjema. Men om du avviker fra dette henger ikke klokka di med, og du blir derfor trøtt, tross mer søvn.

3. Vektøkning For mye søvn har en kraftig innvirkning på hvordan kroppen din lagrer fett, og dens evne til å kvitte seg med det. Det er ikke bare det faktum at for mye søvn gjør deg mer sliten og at du beveger deg mindre. Forskning viser også at for mye søvn forstyrrer hormonene som styrer appetitten din. Søvn påvirker nivået av hormonene leptin og ghrelin i kroppen, det vil si hormonene som kontrollerer følelsen av metthet og sult. Leptin utskilles og forteller hjernen din når du har spist nok og føler deg mett. Hvis du imidlertid lider av søvnproblemer, er dette signalet forstyrret. Leptin-nivået blir redusert, og i stedet øker ghrelin, som er hormonet som stimulerer appetitten din. Hvis du ikke sover som du burde, vil kroppen din i tillegg frigjøre høyere nivåer av insulin etter å ha spist. Insulin styrer blodsukkernivået, og høyere insulinnivåer fremmer også fettlagring, men fremfor alt øker risikoen for type 2 diabetes. Studier viser også at trangen til energirike matvarer, som fettstoffer og mye sukker, øker når søvn (og hormoner) forstyrres.

4. Aldringstegn For mye søvn påvirker aldringen ettersom den ekstra søvnen gjør at hjernen din eldes i et raskere tempo. Ifølge forskning snakker man her om så mye som to år. Det kan også resultere i dårligere konsentrasjonsevne, dårligere hukommelse samt at det kan påvirke evnen din til å utføre daglige oppgaver. Forskning viser i tillegg at risikoen for å utvikle psykiske lidelser kan øke.

5. Følelse av depresjon Depresjon er i dag en av de vanligste psykiske sykdommene i verden, men få mennesker vet at depresjon og søvnproblemer ofte går hånd i hånd. Om du sover for mye er det ikke uvanlig at du med tiden vil merke at du blir uinteressert i menneskene rundt deg, fritidsinteressene dine og jobben din. Det er ikke stadfestet at det er noen sammenheng mellom søvn og depresjon, men totalt sett har studier kunnet fastslå at mennesker som sover mer enn 10 timer per natt viser flere tegn på psykiske lidelser enn de som sover anbefalt antall timer.

6. Nedsatt fruktbarhet Som nevnt tidligere vil frisettingen av hormoner påvirkes av søvnen vår, og det inkluderer også de som er involvert i vår reproduksjonsprosess. Studier viser at kvinner som sov for mye mens de gjennomgikk en fertilitetsbehandling hadde 43% mindre sannsynlighet for å bli gravide enn de som sov et tilstrekkelig antall timer hver natt. Resultatet var nesten like høyt andre veien, det vil si at hos dem som sov mindre enn seks timer per natt. Der var tallet 46%.

Share your thoughts