Sliter du med å sovne? Du er kanskje overtrøtt

Kjenner du igjen beskrivelsen ”han er overtrøtt”? Uttrykket brukes først og fremst når det gjelder barn, men nå mener søvneksperter at det å være overtrøtt blir mer og mer vanlig også blant voksne, og at vi kan skylde på at vi er konstant pålogget.

Man tenker gjerne at om du blir trøtt nok så sovner du til slutt. Og mange har det sånn, men for andre kan det gå for langt: man haler ut trøttheten altfor lenge, og til slutt tipper man over og ender opp med å bli opplagt i stedet. Man blir rett og slett overtrøtt. Det kan beskrives som en form for falsk våkenhet og energi som gjør at du ikke klarer å roe ned og slappe av for å gjøre deg klar til å sove.

Dette fenomenet er vanlig blant barn, men nå viser nye undersøkelser at overtrøtthet også øker blant voksne. Søvneksperter kommenterer problemet og argumenterer for at det er en slags ironi at vi, i vår sofistikerte og stadig påloggede og høyteknologiske verden, ser tendenser der voksne synes å gå tilbake til en atferd som vanligvis er synonymt med barn, fordi voksne ikke vet hvordan de skal håndtere det. Søvnekspert og forfatter av The Little Sleep Book, Dr. Ramlakhan mener imidlertid at årsaken er nettopp at vi i dag lever i en konstant tilkoblet tilværelse. Hun tror at dagene våre før bestod av naturlig innebygde hvileperioder, men siden vi er konstant pålogget har disse forsvunnet helt for noen av oss.

Hva er tegnene på at du er overtrøtt? Om du går og legger deg om kvelden, men kjenner at hjernen din ikke klarer å koble ut og du tenker på alt som har skjedd den dagen, så kan overtrøtthet være grunnen. I tillegg kan du kjenne at du ikke klarer å konsentrere deg gjennom dagen, eller føle deg svekket i din profesjonelle rolle og yrke, så vel som i privatlivet. Kanskje rammes du også av forkjølelser og virus oftere enn andre – og typisk når det er tid for ferie. Likeså kan humøret ditt bli påvirket, og kanskje føler du deg oftere irritert og dertil sugen på noe søtt for å kvikke deg opp.

Hvem er i risikosonen for overtrøtthet? Veer hevder at de i 30-40-årsalderen er ekstra utsatt, ettersom mange av disse har en stressende hverdag, og tiden ikke alltid strekker til. De føler også på at de ikke har annet valg enn å fortsette i samme tempo, enten det er bra for dem eller ei. Det er også mindre sannsynlig at de unner seg en pause, og de har høye forventninger til seg selv både sosialt og i yrkeslivet. Derfor blir ofte en travel arbeidsdag etterfulgt av en kveld på en bar eller på middag med venner. På samme måte er det disse menneskene som, når de kommer hjem, oppdaterer seg på sosiale medier, sjekker mail og holder seg okkupert.

Hvordan forhindrer man overtrøtthet? Dr. Symonds mener at vi må se på hvordan vi behandler liknende problemer hos barn, stå frem som gode eksempler og dermed implementere den samme visdommen til bruk i våre egne liv. Hun mener vi forstår at vi bør begrense skjermtiden for barna våre, men ikke er like flinke når det gjelder oss selv. Dr. Veer anbefaler implementeringsteknikker for god søvnhygiene, som i hovedsak handler om å kutte ned på kaffe og å øve på å slappe av. Dr. Ramlakhan sier at vi også bør drikke mer vann, legge oss tidligere minst tre netter i uka, og generelt vurdere å jobbe med å skape et sunt forhold til søvnen vår.

Share your thoughts